سرطان سینه / هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید / جامع ترین مقاله سرطان سینه

سرطان ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ بدون دیدگاه

سرطان سینه / هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید / علائم و تمامی راه های درمان سرطان سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه, شکل توده سرطان سینه, درمان قطعی سرطان سینه, طول عمر مبتلایان به سرطان سینه, سرطان سینه گرید ٢, آیا سرطان سینه درمان دارد, متاستاز سرطان سینه, علت درد سینه و زیر بغل, سرطان سینه از چه سنی شروع میشه, تیر کشیدن پستانها نشانه چیست, آیا سرطان سینه درمان دارد؟, سرطان گرید ۴, تفاوت تومور خوش خیم و بدخیم, ایا تومور خوش خیم نیاز به شیمی درمانی دارد, احساس وجود توده در سینه

صحبت اول

شاید اسم سرطان همچنان ترسناک بنظر بیاید ولی با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات مستمر دانشمندان بسیاری از انواع این بیماری امروزه تحت کنترل درامده است.

یکی از سرطان هایی که تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام شده و امروزه دیگر مانند سابق کشنده و خطرناک نیست سرطان سینه است که شایع ترین سرطان در بین بانوان است.

خوشبختانه داروهای ساخته شده و روش های نوین جراحی و روش های تکمیلی تا حدود زیادی این بیماری را تحت کنترل دراورده است.

ولی توصیه ما به تمام بانوان سرزمینمان این است تا با انجام چکاپ هایی نظیر ماموگرافی و سونوگرافی بیماری را در همان مراحل اولیه شناسایی کنند تا بهترین جواب را از درمانشان بگیرند.

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه, شکل توده سرطان سینه, درمان قطعی سرطان سینه, طول عمر مبتلایان به سرطان سینه, سرطان سینه گرید ٢, آیا سرطان سینه درمان دارد, متاستاز سرطان سینه, علت درد سینه و زیر بغل, سرطان سینه از چه سنی شروع میشه, تیر کشیدن پستانها نشانه چیست, آیا سرطان سینه درمان دارد؟, سرطان گرید 4, تفاوت تومور خوش خیم و بدخیم, ایا تومور خوش خیم نیاز به شیمی درمانی دارد, احساس وجود توده در سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

“”ما در مجموعه مقالات مربوط به سرطان ها قصد داریم تا با معرفی دکتر های جراح و آنکولوژی عالی و مجرب به عزیزانی که به این بیماری مبتلا هستند راه درمان و بهبود سریع آن ها را هموار کنیم پس از همه شما عزیزانی که تجربه این بیماری را داشته اید و یا به نوعی با این بیماری در ارتباط بوده اید تقاضا داریم تا بهترین دکتر های مربوط به سرطان شهر و یا استان خود را در بخش نظرات معرفی کنید تا بتوانیم کمکی باشیم برای بهبود سریعتر این عزیزان.“”


کشف ۳۵۰ خطای دی.ان.ای که زنان را مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌کند

۱۳۹۸/۱۰/۱۸

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه متوجه شدند که ۳۵۲ جهش ژنتیکی می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان سینه کند. آنها معتقدند که این تغییرات می‌تواند بیش از ۱۹۰ ژن را درگیر کند.

پیش از این مشخص شده بود که کمتر از ۴۰ ژن در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، دخالت دارند. اکنون یافته‌های این مطالعه جدید می‌تواند به تشخیص این موضوع کمک کند که کدام زن مستعد ابتلا به سرطان سینه است و در نتیجه نسبت به سایرین تحت بررسی‌های دقیق پزشکی قرار گیرند.

دی.ان.ای، حامل اطلاعات ژنتیکی و تمام ساختارهایی است که یک ارگانیسم زنده برای رشد، تولید مثل و عملکرد به آنها نیاز دارد. انسان‌ها حامل ۲۰ تا ۲۵ هزار ژن هستند که ۹۹.۹ درصد آنها در افراد مشابه هم هستند؛ ۰.۱ درصد دیگر واریان‌های ژنتیکی در واقع چیزی است که انسان‌ها را منحصر می‌سازد و باعث تغییر رنگ مو، رنگ پوست و یا حتی شکل صورت آنها می‌شود. اما این تغییرات می‌تواند اثرات منفی عمیقی نیز داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به افزایش حساسیت افراد نسبت به ابتلا به بیماری‌ها اشاره کرد.

بیشتر بیماری‌ها از جمله سرطان سینه پیچیده هستند و هیچ واریان ژنتیکی و یا ژنی به صورت منفرد موجب ابتلا به آنها نمی‌شود. در عوض ترکیب شماری از آنها با یکدیگر موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود. در این مطالعه اخیر محققان دی.ان.ای ۱۱۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه را با دی.ان.ای ۹۰ هزار فرد سالم مقایسه کردند.

آنها ۳۵۲ واریان شناسایی کردند که خطر ابتلا به این بیماری کشنده را افزایش می‌دهد. هنوز دقیقا مشخص نیست که چه تعداد ژن این تغییرات را ایجاد می‌کنند اما محققان برآورد کرده‌اند که ۱۹۱ ژن می‌توانند در این موضوع دخیل باشند.

از این واریان‌های ژنتیکی که به تازگی کشف شده‌اند، یک سوم از آنها زنان را مستعد ابتلا به سرطان سینه واکنشی به هورمون می‌کند. این نوع بیماری در چهار مورد از هر پنج مورد ابتلا به سرطان سینه مشاهده می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در واکنش به هورمون استروژن رشد می‌کنند. پانزده درصد از این واریان‌های ژنتیکی زنان را مستعد ابتلا به نوع سخت درمان سرطان سینه، به نام سرطان سینه استروژن-گیرنده منفی پیش‌بینی می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

کشف ۳۵۰ خطای دی.ان.ای که زنان را مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌کند


شناخت بیماری که به آن مبتلا هستید

وقتی برای اولین بار می شنوید که به سرطان مبتلا شده اید، ممکن است احساس تنهایی و ترس شما را فرا بگیرد.

همچنین ممکن است احساس کنید ذهنتان از حجم زیادی از اطلاعات انباشته شده و فشار زیادی را برای تصمیم گیری های صحیح متحمل میشوید. اطلاعات مقدماتی در این مقاله به شما و خانواده تان کمک می کند تا در جهت شناخت بیماریتان اولین گام را بردارید.

فهم بهتر سرطان پستان به شما کمک می کند که احساس کنید شرایط را تحت کنترل خود دارید و بتوانید با تیم معالجتان به نحوی همکاری کنید که بهترین راه مراقبت از شما برایتان انتخاب شود.

سرطان چیست؟

سرطان بیماری است که از سلول های بدن ما شروع می شود.

بدن ما ساخته شده از میلیونها سلولی است که با همدیگر گروه بندی شده تا بافتها و اندامهایی مثل عضلات، استخوانها، ریه ها، یا کبد را بسازند. ژن های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم جهت رشد، کار، تولید مثل و انهدام را صادر می کنند.

در حالت طبیعی، سلول های ما این دستورها را اطاعت می کنند و ما سالم می مانیم.

اما گاهی دستورالعمل های برخی سلول ها مبهم و مغشوش شده، موجب رفتار غیر طبیعی سلول می گردد.

این سلول ها به صورت غیر قابل کنترلی رشد می کنند و تقسیم می گردند. پس از مدتی، گروهی از سلول های غیر طبیعی، تومورها و غده ها را شکل می دهند. تومورها یا خوش خیم (غیر سرطانی) هستند یا بدخیم (سرطانی).

سلولهای تومور خوش خیم در یک نقطه از بدن باقی می مانند و معمولا تهدیدی برای سلامتی و حیات محسوب نمی شوند.

سلول های تومور بدخیم قادرند به بافت های اطراف خود حمله کرده، در بقیه بدن پخش شوند. پخش شدن سلول های توموری در بقیه بدن “متاستاز ” (metastasis) نامیده میشود.

اغلب نخستین نشانه آنکه یک تومور بدخیم انتشار یافته باشد، تورم غدد لنفاوی نزدیک آن است، اما سرطان می تواند تقریبا” به هر نقطه ای از بدن پخش شود. بسیار مهم است که تومورهای بدخیم را هر چه زودتر پیدا و درمان کنیم.

از سرطان های مختلف بر اساس نام اندامی که سرطان از آنجا شروع شده نامگذاری می شوند. بعنوان مثال، سرطانی که در ریه شروع شده و به کبد گسترش یافته است، سرطان ریه با متاستاز کبدی نامیده میشود.

سرطان پستان چیست؟

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

شناخت بیماری که به آن مبتلا هستید

سرطان پستان از سلول های پستان آغاز میشود. بافت پستان منطقه ای وسیع تر از آنچه که صرفا پستان تلقی می شود، را شامل می گردد.

این بافت از بالا به طرف ترقوه و از زیر بغل تا استخوان جناغ امتداد می یابد. پستان بر روی عضلات قفسه سینه که دنده ها را می پوشاند قرار دارد. هر پستان تشکیل شده است از غدد، مجاری و بافت چربی.

لوبولها تجمعی از غدد هستند که می توانند شیر تولید کنند. شیر از لوبولها و سپس از طریق شبکه مجاری به نوک پستان (نیپل) منتقل می گردد. نیپل در مرکز منطقه ای تیره تری از پوست که آرئول نامیده میشود، قرار دارد.

بافت چربی فضاهای خالی بین مجاری و لوبول ها را پر می کند و آن ها را حمایت می نماید. پستان ها در زمانهای مختلف در دوره های قائدگی می توانند حس های گوناگون ایجاد نمایند، مثلا ممکن است بلافاصله قبل از شروع قاعدگی حالت توده ای پیدا کنند.

بافت پستان، با سن نیز تغییر می کند. در زنان جوان بیشتر متشکل از غدد و مجاری و در سنین بالا بیشتر چربی است. پستان همچنین دارای عروق و غدد لنفاوی است که بخشی از سیستم لنفاوی هستند. سیستم لنفاوی در دفاع علیه عفونتها نقش دارد. عروق لنفاوی مایع لنف را به طرف غدد لنفاوی هدایت می کنند. غدد لنفاوی باکتری ها، سلول های سرطانی و سایر مواد مضر را به دام می اندازند.
دسته هایی از غدد لنفاوی در زیر بغل، مجاور ترقوه و در قفسه سینه زیر جناغ قرار دارند. سلول های سرطانی میتوانند در مجاری و یا لوبولها فعالیت خود را آغاز نمایند که در این صورت به ترتیب کارسینوم مجاری (ductal carcinoma) و یا کارسینوم لوبولار – (lobular carcinoma) نام می گیرند.

کارسینوم داکتال شایع ترین نوع سرطان پستان است، سایر انواع سرطان های پستان نظیر سرطان التهابی پستان و بیماری پاژه ( Paget ‘ s disease) رفتار و درمان متفاوتی دارند.


علل سرطان پستان

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

علل سرطان پستان

هیچ گونه علت واحدی برای این بیماری شناخته نشده است ولی برخی فاکتورها ریسک ایجاد آن را بالا می برند.

  • سن (سرطان پستان در هر سنی دیده میشود ولی با افزایش سن ریسک ابتلا به آن بالا می رود.)
  • سابقه سرطان پستان ( خانمی که سابقه سرطان پستان دارد در ریسک بالاتری از ابتلای مجدد قرار می گیرد.)
  • سابقه فامیلی سرطان پستان و یا تخمدان ( به خصوص در مادر، خواهر یا دختر بیمار قبل از سنین یائسگی و یا اینکه موتاسیون در ژن BRCA1 یا BRCA2 وجود داشته باشد.)
  • در معرض استروژن بیش از حد معمول قرار داشتن، نظیر . نداشتن زایمان قبل از ۳۰ سالگی . شروع خیلی زود قائدگی . یائسگی دیررس . دریافت درمان هورمونی جایگزین (استروژن + پروژسترون)  بیش از ۵ سال
  • پستان متراکم ( در ماموگرافی مشخص می شود.)
  • سابقه بیوپسی که ضایعات مشخصی را نشان داده باشد، مثل افزایش سلولهای غیرطبیعی که سرطانی نیستند ( هایپر پلازی آتیپیک)
  • رادیوتراپی در منطقه سینه ( به عنوان مثال برای درمان لنفوم هوچکین قبل از ۳۰ سالگی)
  • فاکتورهای مربوط به سبک زندگی نظیرچاقی . نوشیدن الکل . قرص های ضد بارداری که ترکیبی از استروژن و پروژسترون باشند.

سایر ریسک فاکتورهای احتمالی نظیر استعمال دخانیات و بی حرکتی فیزیکی می باشند.

برخی خانمها بدون داشتن هیچ کدام از عوامل خطر فوق دچار سرطان پستان می شوند. اغلب خانمهای دچار این بیماری سابقه – فامیلی ندارند.


علائم سرطان پستان

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

علل سرطان پستان

اغلب به صورت توده ای بدون درد در پستان یا زیر بغل ظاهر می شوند. این توده توسط شما، زوجتان، پزشک معالجتان هنگام معاینات دوره ای و یا با غربالگری توسط ماموگرافی کشف می شوند.

سایر علائم احتمالی سرطان پستان عبارتند از: تغییر شکل یا اندازه پستان، یا ضخیم شدن و چروک خوردگی پوست پستان (که بعضا پوست پرتقالی شدن نام دارد). شما ممکن است متوجه یک تغییر در نیپل(نوک پستان) شوید نظیر تو رفتگی نیپل ، کهیر اطراف نیپل و یا ترشحات خونابه ای.

 اغلب این علائم توسط سرطان ایجاد نمی شوند و سایر مسائل علت آنها هستند. به یاد داشته باشید توده های پستان بسیار شایع هستند به خصوص قبل از شروع قائدگی. اغلب این توده ها سرطانی نیستند و بررسی آنها برای تشخیص لازم است.


تشخیص و غربالگری سرطان پستان

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

تشخیص و غربالگری سرطان پستان

در موارد زیر پزشک شما مشکوک خواهد شد که شما مبتلا به سرطان پستان هستید :

  • در ماموگرافی غربالگری روتین مشکلی دیده شود.
  •  زمانی که شما تغییری در پستان یا نیپل (نوک پستان) خود مطرح می کنید.
  •  پس از معاینه پستان های شما و گرفتن شرح حال قبلی و فامیلی شما.

آزمایشات مربوط به تشخیص سرطان پستان

اگر شما یک توده پستانی داشته باشید، پزشک شما اندازه، شکل، قوام و متحرک بودن توده را بررسی خواهد کرد. توده های غیر سرطانی در لمس، متفاوت از توده های سرطانی هستند. برای اثبات تشخیص، پزشک آزمایشات خاصی را ترتیب خواهد داد.
این تستها ضمنا برای تایید درجه بد خیمی (Grade) و میزان و انتشار سرطان (Stage) به کار گرفته می شوند.

به این ترتیب ممکن است یک یا چند بررسی زیر را داشته باشید.

مطالعات تصویربرداری

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

آزمایشات مربوط به تشخیص سرطان پستان

این تکنیکها بررسی بهتر بافتها، اندام ها و استخوان ها را با جزئیات بیشتر فراهم می سازند.

با استفاده از اشعه X سونوگرافی، CT اسکن و Bone Scan تیم پزشکی شما، اندازه تومور و میزان انتشار آن را تخمین خواهند زد. این تستها بدون درد هستند و نیاز به بیهوشی ندارند. یک ماموگرام تشخیصی انجام خواهد شد، حتی اگر قبلا ماموگرافی تشخیصی انجام داده باشید.

در جریان ماموگرافی تشخیصی تصویرهای رادیوگرافی بیشتری از محل هایی که ماموگرافی غربالگری غیر طبیعی گزارش شده اند تهیه میشود. ماموگرافی می تواند چندان خوشایند نباشد و حتی باعث آسیب شود زیرا پستان بین دو صفحه شیشه ای به شدت فشرده می گردد. لازم است حداقل برای یک دقیقه هنگام تصویر برداری بی حرکت بمانید.

بیوپسی ( تکه برداری)

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

بیوپسی ( تکه برداری)

بیوپسی معمولا برای تشخیص قطعی سرطان لازم است. در این مورد سلول ها از بدن برداشته میشوند و زیر میکروسکوپ بررسی می شوند. چنانچه سلولها سرطانی باشند از نظر سرعت رشد باید بررسی شوند. بیوپسی پستان با روش های زیر انجام می شود:

مکش مایع با یک سوزن (Fine needle aspiration) از توده پستان :

این روش بسیار سریع انجام میشود ولی ممکن است دردناک باشد چون پستان عضو حساسی است.

بیوپسی توسط یک سوزن :

در این حالت پزشک شما با عبوردادن سوزن به داخل توده پستان چند نمونه از بافت پستان برداشت می کند. در صورت لزوم از اشعه x یا آلترا سوند برای هدایت سوزن به داخل توده استفاده می شود. هنگام بیوپسی از بی حسی موضعی برای بی حس کردن منطقه مورد نظر استفاده می شود. پس از بیوپسی ممکن است تنها کمی درد و کبودی برای مدت کمی پس از آن داشته باشید.

بیوپسی توسط جراحی عملی :

روشی است برای خارج کردن قسمتی یا تمام بافت توده پستان یا بافت مشکوک.

دو نوع بیوپسی جراحی وجود دارد در بیوپسی انسیزیونال (Incisional) یک نمونه از توده یا منطقه مشکوک برداشته میشود. در بیوپسی اکسیزیونال (Excisional) کل توده یا بافت مشکوک خارج می گردد. این گونه بیوپسی ها در مطب دکتر و یا در بیمارستان به صورت سرپایی انجام می گردد و نیاز به بستری نیست.

در این مورد از بی حسی موضعی برای بی حس کردن منطقه مورد نظر استفاده می شود.

تست های آزمایشگاهی :

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

تست های آزمایشگاهی :

چنانچه سلولهای سرطانی در نمونه بیوپسی دیده شود ، پزشک معالج تست های آزمایشگاهی بیشتری بر روی بافت برداشته شده بیوپسی را درخواست خواهد کرد. این تست ها به پزشک شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد سرطان شما بدست آورد و بهترین درمان ها را برای شما انتخاب کند.

* تست وضعیت گیرنده های هورمونی نشان خواهد داد که آیا سرطان پستان دارای گیرنده های هورمونی خاصی است یا خیر. سرطان هایی که دارای چنین گیرنده هایی هستند، نیاز به هورمونهای استروژن و پروژسترون برای رشد دارند. دانستن وضعیت گیرنده های هورمونی به پیش بینی رفتار تومور و پاسخ به درمان هورمونی کمک خواهد کرد.
تست HER2 برای بررسی ژن سرطانی که پروتئین HER2 را کنترل می کند استفاده می شود.

HER2 برگرفته از واژه Human Epidermal Growth Factor Receptor2 است.

HER2 پروتئینی در سطح سلول های پستان است که باعث تحریک رشد میشود. برخی سرطان های پستان به میزان بسیار بیشتری از سایر سرطان های پستان دارای HER2 هستند.

اگر بافت مورد بررسی دارای مقادیر زیادی از پروتئین HER2 یا کپی های زیادی از ژنی باشد که آن را کنترل می کند تومور HER2 مثبت نامیده میشود. این سرطان های HER2 مثبت رفتار متفاوت و درمان خاصی دارند.

* بعضی اوقات تستهای خون درخواست می شوند. نمونه خون گرفته شده از نظر طبیعی بودن سلول های خونی بررسی می شوند این آزمایش ها به پزشک معالج نشان میدهند که اندام های بدن شما در چه وضعیتی قرار دارند و آیا سرطان منتشر شده است یا خیر.


انواع سرطان پستان از لحاظ خواص زیستی سلولهای تومور

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

انواع سرطان پستان از لحاظ خواص زیستی سلولهای تومور

سرطان سینه از نظر ویژگی های سلول های سرطانی از جمله وجود حساسیت و وابستگی به هورمون ها و زیاد یا کم بودن نوعی گیرنده به نام HER2 در غشای سلولی به سه گروه تقسیم می شود. دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند که دلیل انتخاب درمان های مختلف را بهتر درک کنید.

سرطان سینه وابسته به هورمون یا + ER + / PR (گیرندهی استروژن و پروژسترون) :

در این نوع سرطان پستان، سلول های سرطانی برای رشد و تقسیم خود وابسته به هورمونهای جنسی مانند استروژن و پروژسترون هستند. این وابستگی به دلیل زیاد بودن تعداد گیرنده های این هورمونها در غشای سلولی و داخل سلول ها است. حدودا ۷۳% کل موارد سرطان سینه از این نوع هستند.

سرطان سینه+HER2:

در حدود ۱۵% موارد سرطان سینه را تشکیل میدهند. رشد و تقسیم سلول های تومورهایی که این ویژگی را دارند، به دلیل وجود تعداد بسیار زیاد نوعی گیرنده به نام HER2 در غشای آنهاست.

سرطان سینه تریپل نگاتیو:

علت نامگذاری این زیرگونه از سرطان سینه آن است که هیچ یک از گیرنده های استروژن (ER)، پروژسترون (PR) و HER2 در سلول های این تومورها وجود ندارد یا تعداد آنها بسیار کم است.


ارزیابی درجه بدخیمی و میزان انتشار سرطان (Staging & Grading)

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

ارزیابی درجه بدخیمی و میزان انتشار سرطان (Staging & Grading)

وقتی تشخیص قطعی سرطان صورت گرفت و تیم پزشکی اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورد Stage و Grade بیماری تعیین می گردد.

Stage بیماری سایز تومور را شامل می شود و اینکه آیا تومور به جاهایی دورتر از آن جا که رشد خود را شروع کرده است انتشار یافته یا خیر.

زودرس ترین Stage سرطان پستان زمانی است که سلول های سرطانی در مجاری شیری یا لوبولها یافت می شوند، به این حالت سرطان درجا (In situ Cancer) می گویند. چنانچه که سرطان In Situ قبل از اینکه به بافت های اطراف انتشار یابد، شناخته شود هیچ خطری از انتشار بیماری پس از برداشت تومور وجود نخواهد داشت.

کارسینومای غیر مهاجم سلول های لوبولار (LCIS):

این نوع کارسینوما بر خلاف نام خود، اساسا بدخیم نیست و درون ساختارهای سازنده ی شیر محدود می شود.

کارسینومای غیر مهاجم سلول های داکتال (DCIS):

در این نوع سرطان که در واقع ساده ترین نوع سرطان سینه محسوب می شود، تنها سلول های مجاری شیر درگیر هستند.

بیماری پاژت سینه :

یکی از انواع بسیار نادر سرطان سینه است و تنها نوک پستان را درگیر می کند. در این مقاله این نوع بدخیمی مورد بررسی قرار نمی گیرد.

زمانی که سرطان از لوبول و یا مجرا خارج شود سرطان مهاجم (Invasive Cancer) نام میگیرد. در این حالت نیز اگر زود تشخیص داده شود شانس درمان موثر وجود دارد. در مورد سرطان های مهاجم Stage بستگی به اندازه تومور، میزان درگیری غدد لنفاوی و درگیری اندامهای مجاور نظیر پوست، استخوان با عضلات دارد. برای تعیین Grade باید نمونه بیوپسی زیر میکروسکوپ بررسی شود، Grade بر اساس شکل و رفتار سلول ها در مقایسه با سلولهای طبیعی تعیین می شود. تعیین Grade به تیم معالج شما این امکان را میدهد که پیش بینی نماید تومور با چه سرعتی ممکن است رشد کند.

بر این اساس سه Grade وجود دارد.

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

زمانی که سرطان از لوبول و یا مجرا خارج شود سرطان مهاجم (Invasive Cancer) نام میگیرد.

  • ۱ Grade : رشد آهسته با احتمال کمی از انتشار تومور.
  • ۲ Grade : متوسط
  • ۳ Grade : تمایل به رشد سریع و انتشار به خارج پستان.

تعیین Stage و Grade بسیار مهم است چرا که به شما و تیم معالج شما کمک می نماید تا بهترین درمان را انتخاب نمایید. درمان های سرطان پستان تیم معالج شما با در نظر گرفتن سن، وضعیت عمومی سلامتی بروز یائسگی، نوع تومور، Stage ، Grade ، وضعیت گیرنده های هورمونی و وضعیت HER2 بهترین درمان را برای شما در نظر خواهند گرفت. ضمنا تیم معالج، شما را یاری خواهد کرد تا بهترین روش درمان را برگزینید.

درمان اثرات متفاوتی را برای هر بیمار خواهد گذاشت. مشکل است که به صراحت پیش بینی شود که درمان چه عوارضی را بر روی شما خواهد داشت. تیم معالج به شما یاد آور خواهند شد که چه عوارضی را فورا باید اطلاع دهید و چه عوارضی را می توان صبر کرد تا در ویزیت بعدی مطرح گردد.

چنانچه متوجه عوارض و علائمی به طور غیر مترقبه شدید به یکی از اعضای تیم معالج خود فورا خبر دهید. بیماران اغلب در مورد عوارض درمان نگران هستند اما باید دانست اغلب عوارض قابل کنترل هستند. با تیم معالج خود راحت و روراست باشید. دغدغه ها و سوالات خود را مطرح نمایید آنها شما را در دریافت اطلاعات و مراقبتهای ویژه یاری خواهند کرد.

 

سرطان سینه متاستاتیک چیست

اصولا به سرطانی که در آن سلول های آلوده و مهاجم علاقه زیادی به خروج از بافت سینه و انتشار در بدن را دارند سرطان سینه متاستاتیک میگویند.

این نوع سرطان معمولا اندام هایی مانند استخوان، ریه، کبد و مغز را درگیر میکند.


درمان های سرطان

جراحی :

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

درمان های سرطان

تصمیم به نوع جراحی بستگی به سایز و محل تومور دارد. جراحی تحت بیهوشی انجام خواهد شد و ممکن است لازم باشد بعد از عمل چند روز در بیمارستان بمانید، جراحی شایع ترین روش درمان سرطان پستان است و به دو طریق انجام می شود.

  • برداشت تومور با حفظ پستان (لامپکتومی ) 
  • برداشت کل پستان ( ماستکتومی).

در حین عمل معمولا پزشک مقداری از غدد لنفاوی زیر بغل را تخلیه می کند تا میزان انتشار سرطان را بسنجد، به این عمل تخلیه زیر بغل (Axillary dissection) می گویند، ممکن است روش دیگری از تخلیه غدد لنفاوی به کار گرفته شود که در آن غدد لنفاوی کمتری خارج میشود این روش بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل (Sentinel) نام دارد.

بعد از عمل ممکن است کمی درد، تهوع و کمی بی اشتهایی داشته باشید. این علائم گذرا و قابل کنترل هستند. شکل پستان شما بعد از عمل بستگی به مقدار بافت خارج شده و محل تومور دارد اعمال ترمیمی پستان به درخواست شما در حین عمل یا بعدا انجام خواهد شد. چنانچه غدد لنفاوی زیر بغل خارج شوند، ممکن است مایع لنفی که در دست و یا بازوی شما ساخته میشود تجمع یافته و باعث تورم گردد که به این حالت (lymphedema) می گویند این حالت ممکن است بلافاصله بعد از عمل یا طی چند ماه یا چند سال بعد از عمل ظاهر شود.

پرتودرمانی:

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

پرتودرمانی

در پرتو درمانی با منبع خارجی یک ماشین بزرگ پرتوهایی را به محل تومور می رساند، این اشعه به سلولهای تومورال و سلولهای زنده در مسیر آن اسیب میزند. در پرتودرمانی با روش داخلی (Braclytherapy) مواد رادیواکتیو مستقیما در محل تومور کاشته می شوند. پرتو درمانی با منبع خارجی همیشه پس از عمل لامپکتومی با حفظ پستان به کار گرفته می شود تا سلول های سرطانی باقی مانده در پستان را نابود نمایند.

در برخی موارد غدد لنفاوی زیر بغلی نیز مورد پرتو درمانی قرار می گیرند. بعضا پس از عمل ماستکتومی نیز پرتو درمانی به کار گرفته میشود. عوارض پرتودرمانی معمولا خفیف هستند. علائم بر اساس اینکه کدام قسمت بدن در معرض اشعه قرار گرفته است متفاوت می باشند ممکن است احساس خستگی بیشتری نسبت به معمول نمایید. و یا در محل اشعه، پوست شما دچار قرمزی با حساسیت شود. نیپل یا چین زیر پستان ممکن است حساس یا زخمی شود. این عوارض ناشی از آسیب سلول های طبیعی هستند و با اتمام درمان رفع می شوند و سلولهای طبیعی خود را ترمیم میکنند.

پرتودرمانی زیر بغل ریسک lymphedema (لنف ادم)را بالا می برد.

شیمی درمانی :

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

شیمی درمانی

ممکن است با تجویز قرص و یا تزریق انجام شود. داروهای شیمی درمانی مانع رشد و انتشار سلولهای سرطانی می شوند ولی به سلول های سالم نیز آسیب می زنند.

گرچه سلول های سالم با گذشت زمان خود را ترمیم می کنند ولی شما ممکن است عوارض درمان نظیر تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، خستگی، ریزش مو و افزایش ریسک ابتلا به عفونت ها را تجربه کنید.

با پزشک معالج در مورد تمایل به حفظ باروری خود قبل از شروع درمان صحبت کنید، برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند به باروری شما لطمه وارد کنند. چنانچه تصمیم دارید پس از درمان باردار شوید در این مورد حتما با پزشک خود صحبت نمایید.

درمان هورمونی:

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

درمان هورمونی

هورمونها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد در بدن ترشح می شوند و یا در آزمایشگاه ساخته میشوند. درمان های هورمونی با برداشت هورمون ها از بدن، با مهار فعالیت آنها موجب توقف رشد سلول های سرطانی میشود.

اگر تومور شما دارای گیرنده های هورمونی باشد پزشک معالج ممکن است برای شما درمان هورمونی تجویز نماید. داروهای هورمونی ممکن است به صورت تزریقی، قرص و یا هر دوی آنها تجویز شوند. داروهای مختلف عوارض مختلفی دارند. شما ممکن است علائم یائسگی نظیر اختلالات قاعدگی، گر گرفتن، ترشح واژینال و یا حساسیت را تجربه کنید. این علائم معمولا قابل کنترل هستند.

این علائم ممکن است پس از اتمام درمان خاتمه یابند ولی بعضا یائسگی دائمی است. برای زنان قبل از سن یائسگی برداشت جراحی تخمدان ها میتواند یک روش دیگر درمان هورمونی باشد. اگر تخمدان های شما برداشته شوند بلافاصله یائسگی آغاز می گردد. برداشت تخمدان ها علائم بسیار شدیدتر از آنچه که در جریان بائسگی طبیعی اتفاق می افتد را برای شما ایجاد خواهد کرد.

درمان بیولوژیک :

درمان های بیولوژیکی برای درمان سرطان پستان داروهایی هستند که که مانع رشد سلول های سرطانی می شوند و یا از سیستم ایمنی بدن برای تخریب سلولهای سرطانی استفاده می کنند این درمان مثلا در مورد سرطان های پستان که بیش از حد پروتئین HER2 دارند به کار گرفته میشود.

این درمان از طریق تزریقی تجویز می شود و ممکن است همراه شیمی درمانی انجام شود. عوارض این درمان عبارتند از: علائمی نظیر سرماخوردن مثل (تب و لرز و تهوع ) سردرد، کهیر و یا مشکلات قلبی

درمان های آزمایشی :

این درمانها روش های جدید درمان سرطان را می آزمایند، نظیر داروهای جدید، روش های درمانی جدید یا ترکیبی از روشهای درمانی موجود. این درمان ها به دقت کنترل می شوند تا اطمینان حاصل شود که برای شرکت کننده ها بی خطر هستند.

از پزشک خود بخواهید درمان های این چنین را به شما معرفی کند. ممکن است شما و سایر مبتلایان به سرطان پستان در آینده از انتخاب شما سود ببرند.

درمان های تکمیلی:

در کنار درمان های متداول به کار گرفته میشوند و مطالعات بیشتری باید روی اثرات آنها انجام شود. بدون مشورت با تیم پزشکان معالج از این درمان ها استفاده نکنید چرا که ممکن است با درمان و آزمایشات شما تداخل نمایند.


عوارض طولانی مدت احتمالی درمان

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

عوارض درمان سرطان پستان ممکن است به مدت طولانی باقی بمانند. این عوارض میتوانند جسمی باشند نظیر Lymphedema یائسگی زودرس و یا ناباروری عوارض می توانند روحی روانی نیز باشند نظیر کاهش اعتماد به نفس در جذابیت های فردی و جنسی

ادم لنفاوی ( Lymphedema ):

این حالت عبارت است از تورم دست و بازو به دنبال احتباس مایع لنف. این عارضه می تواند ناشی از برداشت جراحی غدد لنفاوی، پرتو درمانی زیر بغل و یا حتی ناشی از خود سرطان پستان باشد.

ریسک بروز Lymphedema با برداشت غدد لنفاوی بیشتر و با پرتو درمانی زیر بغل بالاتر می رود. أدم لنفاوی بلافاصله بعد از عمل، ماهها و یا سالها بعد از عمل ممکن است ظاهر شود. این ضایعه می تواند گذرا و یا مزمن باشد. در صورت هرگونه تورم، قرمزی و یا علائم عفونت در بازو در طرف جراحی شما حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

یائسگی و ناباروری :

یائسگی پایان قاعدگی است. این زمانی است که تخمدان ها به مقدار کمتری استروژن و پروژسترون تولید می کنند و باردار شدن دیگر ممکن نیست. بعضی داروها نظیر داروهای شیمی درمانی و یا هورمونی می توانند به تخمدانها آسیب بزنند و باعث یائسگی زودرس شوند.

این علامت معمولا با خاتمه درمان متوقف می شود. بعضا با توجه به نوع و مقدار داروهایی که استفاده نموده اید و سن شما ممکن است قاعدگی بازنگردد و یائسگی شما دائمی شود. با برداشت جراحی تخمدانها قاعدگی به سرعت شروع می شود و علائم می تواند خیلی شدیدتر از یک یائسگی معمول باشد.

تیم معالج شما می تواند راه هایی را پیشنهاد کند تا از این عوارض جلوگیری نماید.

کاهش اعتماد به نفس در جذابیت های فردی و جنسی :

برای برخی از خانمها در تصویری که از خود به عنوان یک زن، مادر و یا زوج دارند، پستان ها جایگاه مهمی دارد. لامپکتومی و یا ماستکتومی باعث میشود این تصویری که بیمار از خود دارد به هم بخورد . در این حالت می توانید از پزشک خود بخواهید که برای شما یک پروتز پستان ( وسیله ای با شکل و اندازه پستان که در جای پستان کاشته میشود) بگذارد و پستان های شما را ترمیم جراحی نماید. ممکن است احساس نگرانی از نزدیک شدن به زوج خود نمایید و یا اینکه زوجتان، شما را طرد نماید.

صحبت کردن با زوجتان یا اعضای نزدیک خانواده و یا یک دوست ممکن است در این مورد کمک کننده باشد، همچنین پزشک می تواند شما و زوجتان را به یک مشاور روان شناس جهت رفع آثار روانی جراحی پستان معرفی نماید.


عود مجدد سرطان

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

این اتفاق ممکن است برای هر شخص مبتلا به سرطان اتفاق بی افتد.

این اتفاق ممکن است چندین بار رخ دهد و حتی ممکن است هیچ وقت اتفاق نیوفتد.

شما میتوانید با تغییر سبک زندگی و داشتن زندگی بهتر و شادتر و رعایت چکاب های همیشگی و با دستور پزشک از سلامت خود آگاه شوید و یا بسیار سریع جلوی عود مجدد را بگیرید و در همان مراحل اولیه عود بیماری آن را درمان کنید.

ولی گاهی اوقات متوجه میشوید که بیماری شما مجدد عود کرده است. در این صورت با رعایت حفظ خونسردی نسبت به درمان مجدد خود اقدام کنید.

این درمان ها بسته به نوع عود بیماری و شدت و ضعف آن شامل اعمال جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

به این نکته دقت داشته باشید که بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان با رعایت همین نکات سال های بسیار بسیار زیاد و با کیفیتی را زندگی میکنند و خطر مرگ بر اثر بیماری را به حداقل میرسانند.


تغییر در سبک زندگی

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

یکی از گامهای مهم در روند درمان شما، در هر یک از مراحل بیماری، تغییر در نحوه ی زندگی است. به طور کلی کارهایی مانند افزایش تحرک، خواب و استراحت کافی، دوری از اضطراب، تغذیه ی سالم شامل مواد غذایی ضروری و مایعات فراوان، پرهیز از غذاهای چرب، کاهش وزن و عدم مصرف الکل و سیگار و کاهش مصرف قند و شکر و شیرنی جات در روند درمان شما بسیار کمک کننده است. نوع تغییراتی که هر یک از بیماران بایستی در زندگی خود اعمال کنند می تواند متفاوت باشد و بستگی به نظر پزشک معالج دارد.


زندگی کردن با سرطان

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

به یاد داشته باشید که منابع بسیاری برای کمک به بیماران سرطانی و مراقبان ایشان در دسترس است.

تیم معالج :

اگر نیاز به کمک های عملی با حمایت های روحی دارید، ممکن است اعضاء تیم معالجتان بتوانند خدمات موجود در جامعه، مراکز سرطان با متخصصین بهداشت روانی مرتبط را به شما معرفی نمایند.

خانواده و دوستان :

افراد بسیار نزدیک به شما می توانند شما را خیلی حمایت کنند. پیشنهاد کمک آنها را بپذیرید. وقتی کسی از شما می پرسد “بگو چطور می توانم کمکت کنم؟” به او بگویید که چه کاری می تواند انجام دهد. شاید آنها بتوانند یک وعده غذا بپزند یا شما را به مطب دکتر برسانند.

افرادی که تجربه مشابه داشته اند :

امکان ملاقات با یک گروه حمایتی یا صحبت با یک فرد نجات یافته از سرطان به صورت حضوری، تلفنی با اینترنتی را در نظر داشته باشید. صحبت کردن و آموختن از کسانی که تجربیات مشابهی داشته اند، بسیار مفید است. بیش از یک گزینه را امتحان کنید و ببینید کدام برای شما مناسب تر است.

خودتان :

سعی کنید مثبت بیاندیشید. مثبت بودن یعنی یافتن بهترین راه ممکن برای برخورد با سرطان، و البته هر کس به روش خود این کار را انجام میدهد. مثبت بودن به این معنا نیست که در تمام اوقات خوشحال و شادمان به نظر بیایید یا در مورد سختیهای زندگی با سرطان صحبت یا فکرنکنید، اما می تواند به این معنا باشد که از طریق یافتن فعالیتهای آرام کننده و لذت بخش که ذهن و روح و جسم شما را تازه و شاداب کنند از خود مراقبت کنید.


کلام آخر

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه, هر آنچه باید در مورد سرطان سینه بدانید, جامع ترین مقاله سرطان سینه, عکس سرطان سینه, ایا سرطان سینه درد دارد, درجه بندی سرطان سینه, انواع سرطان سینه, سن سرطان سینه, سرطان سینه خوش خیم, آیا سرطان سینه کشنده است, علائم کیست سینه, سرطان سینه بدخیم, علائم کیست سینه, درجه بندی سرطان سینه

سرطان یک بیماری صعب العلاج است، نه لاعلاج.

درست است که نام این بیماری رعب آور است ولی بدانید با کمی شجاعت و روحیه قوی میتوانید هر بیماری را شکست دهید.

یادتان باشد زمانی که به شما گفته شد به سرطان مبتلا هستید نه به عنوان یک بیمار بلکه به عنوان کسی که برای سلامتی و زندگی خود ارزش قائل است باید در سبک و شیوه زندگی تغییرات اساسی ایجاد کنید. ورزش ، تغذیه مناسب و سالم، پرهیز از غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، عدم مصرف الکل، عدم استعمال دخانیات، استراحت کافی، و ایجاد سرگرمی هایی مناسب همچون سفر و گذراندن اوقات با دوستانتان ، کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان میتواند تا حدود بسیار زیادی شما را در مواجهه با سرطان یاری دهد.

اگر در حین درمان و یا بعد از درمان و زمانی که کاملا بهبود یافتید هنوز احساس گناه و یا عذاب درونتان است و یا گوشه گیر و منزوی شدید از روان پزشکان، روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید. خجالت و یا رودربایستی را کنار بگذارید. بدانید که تا زمانی جسمتان سالم است که فکرتان سالم باشد.

داشتن ذهن مریض و ترسیده از بیماری نه تنها به شما کمکی نمیکند بلکه زمینه ساز مجدد بیماری است.

چه بسا زنان زیادی که هر روز از کنارشان رد میشوید و یا همکاران و دوستانتان که مانند دیگران زندگی عادی دارند ولی روزی آن ها نیز همین راه را طی کرده اند و شما بیخبرید.

پس بدانید که تمام این مشکلات با گذشت زمان برطرف میشود ، فقط صبور باشید و امیدوار به آینده.

 

 

“برگرفته از جدیدترین مقاله رسمی انجمن سرطان شناسی کانادا Canadian Cancer Society 2019”

 

 

 

توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت ویکی ویو فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments